Nyt fra Fagkonsulenten

Du er her

Nyt fra fagkonsulenten

Kære kollegaer rundt i landet

Så er første halvdel af skoleåret 2023-2024 ved at være gået, og når du sidder og læser dette i julelampens skær, kan du forhåbentlig skimte en god og velfortjent juleferie forude.

KS

November og december er ekstra travle for KS-lærerne. Jeg ved, at mange af jer har travlt med at få afsluttet årets KS-forløb, inden eksamensperioden går i gang og med at få lavet gode prøvesæt og eksamensspørgsmål. Efter årets eksamener planlægger fagkonsulenterne i KS at gennemføre en censorevaluering, så vi kan indsamle mere viden om, hvordan det går med afviklingen af både den interne og den eksterne prøve i faget. Vi håber, at rigtig mange vil deltage i undersøgelsen, der vil blive sendt ud i spørgeskemaform, og vi håber at kunne samle op på resultaterne på FIP-kurset til marts.

I KS-regi har fagkonsulenterne startet en ny praksis op med at lave nyhedsbreve, som fremover kommer på EMUen i august, november og marts/april. Her opdaterer vi om nyt fra faggruppen, vejledningsopdateringer osv., så hvis du ikke allerede abonnerer på EMUens nyhedsbrev, så sørg for at få dig meldt til, så du får opdate- ringer, når der er nyt fra fagene. Du melder dig til inden på EMUens hjemmeside.

FIP

Som skrevet i forrige nyhedsbrev er der FIP-kurser i både religion og KS til foråret. I religion er der to kurser på henholdsvis Aarhus Katedralskole d. 28/2-24 og på Gefion Gymnasium d. 29/2- 24. I KS er det d. 21/3- 24 på Fredericia Gymnasium. Årets tema er Digital og teknologisk dannelse, som vi skal arbejde med i formiddagenes oplæg, mens eftermiddagene vil fokusere på forskellige faglige og didaktiske emner. De foreløbige programmer kan ses på GL-Es hjemmeside, hvor man også kan tilmelde sig kurserne: https://www.gl.org/gle/sider/fip-kurser-tilmelding.aspx.

I religion er kurserne dublerede, så har man ikke mulighed for at deltage det ene sted, kan man melde sig til det andet. Jeg håber at se rigtig mange på årets FIP-kurser, der jo er et godt forum at møde andre religionslærere i, diskutere didaktik, faglige problemstillinger og få ny inspiration med hjem på skolerne. På FIP-kurserne vil vi også dykke ned i de data, der nu er blevet tilgængelige om sommereksamen 2023.

Afslutningsvis vil jeg gøre opmærksom på, at Nyt fra fagkonsulenten også ligger på religionsfagets EMU-side, hvor de, der ikke er medlemmer af Religionslærerforeningen for Gymnasiet og HF og dermed ikke får fagbladet Religion kan holde sig opdateret. Nyhedsbrevene bliver lagt på EMUen, når bladet er udkommet til foreningens medlemmer. Spred gerne denne information til dine kollegaer.

Husk, at hvis du har spørgsmål til religion eller KS, så skriv til mig på thomas.oerneborg.thomsen@stukuvm.dk eller ring til mig på 21 38 41 13. Jeg har kontordage som fagkonsulent om torsdagen og fredagen.

God jul og godt nytår og god eksamensperiode til KS-lærerne.

Thomas Ørneborg Thomsen, fagkonsulent i religion og KS

Kommende kurser

Kom på kursus i minoritetsreligion i Århus 8/4 2024

Nyt fra bladet