Nyt fra bestyrelsen

Du er her

NYT FRA BESTYRELSEN

Sommerens lange arbejdsfrie dage er lagt bag os og med Svend Brinkmanns formuleringer er Aperol Spritz byttet ud med kantinens (lærerværelsets) kaffe, grillaften byttes snart ud med MUS og feriens ”traditioner” trues af hverdagens krav om ”omstillingsparathed”. Vi er i gang igen!

Det er vi også i bestyrelsen, der, som mange af jer ved, har sendt formanden gennem flere år; Thomas Thomsen fra Faurskov Gymnasium videre ind i religionsfagets maskinrum, da han pr. 1/8 er tiltrådt som fagkonsulent. Der skal ikke herske nogen tvivl om, at vi synes, at Thomas er et fantastisk valg på posten, og vi ønsker ham hjerteligt tillykke med jobbet. Vi vil i bestyrelsen savne Thomas ́ store engagement og arbejdsindsats, gode indspark i enhver debat, lune sind og rungende latter – som han ikke er karrig med! Vi glæder os dog over, at vi nu skal til at samarbejde med fagkonsulenten Thomas på ny og spændende vis.

I samme åndedrag vil vi gerne benytte lejligheden til at sige tusind tak for samarbejdet til den afgående fagkonsulent i religion, Christian Vollmond. Christian lagde fra starten af i sit virke som fagkonsulent op til et tæt samarbejde med Religionslærerforeningen og han har været en konstruktiv og meget afholdt gæst og samarbejdspartner i bestyrelsen, og vi takker for det store arbejde og samarbejde, Christian har lagt i at fastholde og udvikle religionsfaget som centralt i gymnasieskolen. Vi glæder os over, at stadig har kontakten til Christian via hans job som fagkonsulent for SRP.

Thomas ́ nye stilling betyder, at jeg som næstformand konstitueres som formand frem til januar, hvor vi mødes i bestyrelsen efter efterårets valg, og i den forbindelse herfra en opfordring til, at man, hvis man kunne have lyst til at deltage i bestyrelsens arbejde, kontakter mig for at høre lidt mere om, hvad vi laver og hvad der ligger i arbejdet. Har du fx en anmelderredaktør eller en kommunikationshaj i maven, der trænger til at blive udfordret, eller vil du utrolig gerne lave vilde og udfordrende kurser eller rejser for kollegerne – så er Religionslærerforeningen et super sted at få udlevet sine drømme!

Drømmene virkeliggøres i september for nogle af os, hvor vi holder generalforsamlingskurset: Køn, seksualitet og Religion. Vi synes selv, at samtalerne med gode kolleger over et glas vin (eller 2) med udsigt over Svendborgsund har været gentaget så mange gange, at vi godt tør kalde det en tradition. Vi glæder os meget og synes, at vi har et helt fantastisk spændende program at byde på og ser frem til samværet med gode kolleger fra nær og fjern.

Foran os i bestyrelsesregi ligger også planerne om rejsekursus til Texas og Kentucky i efteråret 2023 – vi har allerede fået en del forhåndstilmeldinger, og vi glæder os til, at vi for alvor kan begynde planlægningen.

Før ferien var mange af os travlt beskæftigede med eksamen både på HF og STX, og jeg er sikker på, at mange kolleger synes, at det var en befrielse faktisk at få prøvet elevernes kunnen oven på et næsten normalt skoleår, hvor hovedparten af undervisningen, for de flestes vedkommende, ikke var foregået virtuelt. I den forbindelse fandt jeg det trist, at 3.g eleverne ikke kunne trække religion, lad os håbe på, at vi næste sommer er tilbage til helt normale tilstande!

Forude ligger også et interessant projekt at følge, nemlig justering af HF-uddannelsen. Parallelt med udfordringerne med fagpakker, kravet om professionstoning og praksisorienteret undervisning, står de logistiske udfordringer med KS-fagenes placering og eksamensafvikling. Jeg kan fra første parket sige, at intentionerne med den dobbelte KS-eksamen absolut var de bedste, men i den virkelige verden er det indlysende, at det har sine udfordringer. Det bliver spændende at følge og forhåbentlig påvirke de politiske diskussioner omkring udviklingen af faget og uddannelsen.

Med ønsket om et godt og spændende skoleår til alle ønsker jeg jer god læsning af de spændende artikler i dette nummer af Bladet.

Konstitueret formand Kirsten Falkesgaard Slot

Tidligere Nyt fra bestyrelsen:

Nyt fra bestyrelsen Religion nr. 2 2022

Nyt fra bladet

Religion nr 4 2022 har deadline 1/11

Medlemsskab

På denne side kan du online melde dig ind i Religionslærerforeningen for Gymnasiet og HF - og det er ligeledes hér du kan melde dig ud